We spreken veel klanten die niet weten hoe het nu precies zit met het plaatsen van een draaiplateau onder de bestuurder- en bijrijderstoel van hun buscamper (in wording). Ook doen er veel fabels de ronde dat de RDW helemaal geen draaiplateaus (meer) zou goedkeuren. Benieuwd hoe het echt zit? We vertellen het je graag! Lees hieronder verder.
Een feit is dat wanneer je geen zitplekken in de leefruimte van je camper hebt, je de voorstoelen draaibaar kunt (of eigenlijk moet) maken om ze te laten meetellen voor de benodigde zitplaatsen conform de RDW eisen voor een kampeerauto. Uiteraard zijn draaibare stoelen altijd handig en verruimen ze de leefruimte van je camper enorm. Wat ons betreft dus altijd doen!
Wat je niet moet doen
Wat we regelmatig horen, maar wat we sterk afraden: het draaiplateau (ook wel swivel genoemd) pas plaatsen ná de camperkeuring, omdat je bang bent voor het afkeuren van de buscamper op dit onderdeel. Maar wat nu als je dit doet (waarbij de draaiplateaus dus niet zijn goedgekeurd) en je in een situatie komt (zoals een ongeluk) waarbij je letsel veroorzaakt aan je eigen reisgezelschap of aan derden? De verzekeraar raakt erbij betrokken: het eerste wat ze controleren is of het papierwerk van je voertuig op orde is. Je vergeeft het jezelf nooit als je hierdoor in grote veiligheids- of verzekerings problemen komt.
Helaas (of misschien wel gelukkig gezien onze veiligheid?) zijn de Nederlandse eisen wat betreft certificaten en goedkeuringstypes behoorlijk streng. Hierdoor vallen er dus veel draaiplateaus af die officieel goedgekeurd zijn voor de Nederlandse markt.
Draaiplateaus getest IN het voertuig
Daarom, voor eens en voor altijd (nou ja voor nu in ieder geval), hoe het echt zit:
Een draaiplateau behoort te zijn voorzien van een testrapport waaruit blijkt dat de fabrikant van het betreffende draaiplateau zijn testen heeft uitgevoerd IN het betreffende voertuig, en NIET op een starre plaat (dus buiten het voertuig).
Dit laatste is namelijk het geval bij veel draaiplateaus van verschillende merken die worden aangeboden in webshops of in de grote Nederlandse kampeerwinkels: wel getest voor een specifiek voertuig, maar buiten het voertuig. Met andere woorden: de bevestiging in het voertuig is dus niet meegenomen in de test.
Dit betekent dat een draaiplateau voor bijvoorbeeld een Mercedes Sprinter bijrijdersstoel ook echt getest moet zijn in een Sprinter carrosserie op de bijrijdersplek. Dit wordt ook middels foto’s vastgelegd in het rapport. Hiervoor zijn werkelijk (kostbare) goedgekeurde trektesten uitgevoerd, waardoor kan worden gegarandeerd dat (bij bijvoorbeeld een ongeval) de autogordels nog net zo sterk zijn als voór het plaatsen van het draaiplateau.
Hebben de grote bekende kampeerwinkels dan helemaal geen draaiplateaus die voldoen aan de regels in Nederland? Ja die zijn er zeker wel. Maar lang niet allemaal. Een TUV keuringsrapport is dus niet perse hetzelfde als een goedgekeurd draaiplateau voor de RDW. Tip: vraag voordat je de draaiplateaus koopt het testrapport bij ze op. Hieruit kun je zelf herleiden of ze voldoen conform bovenstaande eisen.
Bestel je draaiplateaus bij ons
Omdat wij zelf al meerdere jaren bussen ombouwen tot camper en dus regelmatig in contact komen met de RDW (o.a. voor het inbouwen van RDW gekeurde zitplaatsen), zijn we blij dat we het juiste antwoord met jou kunnen delen, op deze toch wel lastige vraag.
En wij maken het je daarom ook graag makkelijk en vooral duidelijk: wij bieden goedgekeurde draaiplateaus aan voor verschillende type bussen. Ze zijn uiteraard voorzien van het testrapport waaruit blijkt dat ze zijn getest IN het betreffende voertuig. Het gewicht is ongeveer 5kg lager dan de meeste draaiplateaus (+/- 12kg).
Voor de volgende voertuigen bieden wij deze draaiplateaus aan:
- Fiat Ducato
- Volkswagen Transporter T5/T6
- Sprinter 906/907
- Ford Transit
- Renault Trafic
- Volkswagen Crafter/MAN TGE
Het bijbehorende rapport ontvang je na bestelling per e-mail.
Bestellen
Stuur ons een e-mail of bestel ze in onze webshop.
Wij geven dus de garantie dat deze draaiplateaus worden geaccepteerd bij de RDW camperkeuring. Toch problemen? Laat het ons weten, en we helpen je!
De levertijd is momenteel 3 weken – daarna uit voorraad leverbaar.
Lees vooral even verder hieronder in de NOTES, zodat je ook weet hoe het zit met de keuring.
Prijs: per stuk EUR 395,- (incl. verzendkosten), keuring los EUR 495,-.
Package deal: 2 draaiplateaus + keuring: EUR 1.245,-. Let op: zelf in te bouwen, keuring bij ons op locatie.
NOTE: Na het plaatsen van een draaiplateau heb je een wijziging aangebracht aan de constructie van het voertuig, wat inhoudt dat je keuringsplichtig bent voor het testen van de gordelpunten.
NOTE: Dit test onderdeel behoort NIET bij de camperkeuring die wordt uitgevoerd bij de RDW keuringsstations, maar valt onder een specifieke stoelkeuring (welke zeer kostbaar is) waarvoor de RDW op locatie moet komen. Deze keuring is gelijk aan de stoelkeuring van de extra zitplaatsen zoals wij deze plaatsen (van onze eigen bussen of van andere zelfbouwers). We raden dus aan om ook direct de door jezelf ingebouwde draaiplateaus bij ons te laten keuren als je door ons extra zitplaatsen laat inbouwen om extra keuringskosten te voorkomen.
NOTE: Zorg dus dat je vooraf draaiplateaus bij ons besteld, deze worden bij je aan huis geleverd (of haalt ze bij ons op). Je bouwt ze zelf in je bus voordat je de bus bij ons komt brengen voor het door ons laten inbouwen van de extra zitplaatsen.
NOTE: Geen extra zitplaatsen nodig bij ons, maar wil je wel onze draaiplateaus? Dat kan. We bieden de draaiplateaus los, maar ook als een combipakket met de specifieke RDW stoelkeuring bij ons op locatie. Voor de eerst volgende keuringsdatum op onze locatie bekijk je deze pagina. Of stuur ons een e-mail.
NOTE: Wij bieden NIET de dienst aan voor het inbouwen van draaiplateaus, we leveren de draaiplateaus WEL.
NOTE: officieel zijn de draaiplateaus dus niet voor bijvoorbeeld de Boxer of Jumper goedgekeurd, omdat ze alleen in een Ducato zijn getest (en dus niet voor de variant in een Boxer of Jumper).
Dit artikel is tot stand gekomen op basis van de informatie van en persoonlijk contact met de RDW.