Het ombouwen van een bus tot een camper is populair tegenwoordig, en vooral in trek bij avonturiers en echte reizigers. Het biedt de mogelijkheid om de wereld te verkennen en tegelijkertijd van alle comfort van thuis te genieten. Voordat je echter aan de slag gaat met het ombouwen van een bus, is het belangrijk om te bepalen welke bus je het beste kunt gebruiken.
Hieronder staan enkele belangrijke factoren waar je rekening mee moet houden bij het kiezen van de juiste bus voor jouw camper project.
Grootte
- Een van de eerste dingen om te overwegen is de grootte van de bus die je wilt ombouwen. Hoeveel mensen zullen er in de camper reizen? Wil je een keuken, een badkamer of andere voorzieningen in de camper? Hoeveel opbergruimte heb je nodig voor al je spullen (vaak neem je te veel mee ;))? Wil je de bus ook gebruiken voor dagelijks gebruik? Worden het vooral weekendjes weg met de camper, of specifiek voor een langere reis? Al deze vragen helpen je bij het bepalen van de grootte van de bus die je nodig hebt. In principe zijn er twee ‘smaken’: een grote bus (waar je al in kunt staan) of een compacte bus (waar je een hefdak voor nodig hebt om te kunnen staan). Een kleinere compacte bus ombouwen tot camper heeft als voordeel dat de camper wendbaar is in het verkeer en dat je met parkeren meestal in parkeergarages kunt parkeren. Daarnaast heeft het ook zijn nadeel, namelijk de beperkte ruimte.
Budget
- Het kopen van een bus en het ombouwen tot een camper kan behoorlijk duur zijn. Daarom is het belangrijk om van tevoren een budget te bepalen. Het budget bepaalt mede welk type (en merk) bus je je kunt veroorloven. Tip: bepaal voor de aankoop van de bus een apart budget. Dit kun je inschatten door te kijken en een tijdje volgen van bussen te koop aangeboden op Marktplaats. Daarnaast bereken je een apart budget voor de volledig om/inbouw van je camper. Wist je dat het soms goedkoper is om een bestaande camper te kopen, en die te strippen en opnieuw zelf in te delen dan te beginnen met een lege bestelbus? Vergeet ook niet de BPM die je moet afdragen na de camperkeuring van je bus. Bekijk hiervoor onze andere blog.
Mechanische staat
- De mechanische staat van de bus is erg belangrijk om te overwegen voordat je het koopt. Zorg ervoor dat de bus goed rijdt en betrouwbaar is. Neem hem mee voor een testrit en laat hem controleren door een monteur voordat je het koopt (of ga voor een echte aankoopkeuring). Je wilt niet dat je camperproject stopt vanwege motorproblemen. Je zult zeker niet de eerste zijn die z’n tijd en geld kwijt is aan een ‘slechte’ bus. Lijkt de deal te mooi om waar te zijn? Vaak is dat dan ook het geval, wees dan wijs en houd je geld in de zak, hoe graag je de bus ook wilt.
Onderhoud
- Als je een oudere bus koopt, en of langere tijd in het buitenland gaat verblijven, is het belangrijk om te weten of er onderdelen en reparaties beschikbaar zijn. Sommige oudere bussen hebben misschien moeilijk te vinden onderdelen, wat kan leiden tot hogere reparatiekosten. Wat is een oudere bus? Wat ons betreft een bus ouder dan 20 jaar. Meer dan 300.000km valt wat ons betreft ook onder deze categorie. Uiteraard verschillen hierover de meningen. Tip: koop je een bus met meer dan 100.000km? Geen probleem, maar contoleer wel of de distributieriem/ketting al is vervangen, of houdt hier rekening mee in je budget.
Brandstofverbruik
- Bussen kunnen behoorlijk dorstig zijn als het gaat om brandstofverbruik. Houd hier rekening mee bij het kiezen van een bus. Sommige modellen kunnen efficiënter zijn dan andere, wat kan leiden tot aanzienlijke besparingen op de lange termijn.
Als je deze factoren in overweging neemt, kan je de beste bus kiezen voor jouw camperproject.
Zie het als een trechter: Je begint met misschien wel 8 types bussen die geschikt lijken voor jouw project. Naarmate je verder onderzoekt vallen er steeds meer af. Uiteindelijk blijven er misschien 2 of 3 types bussen over, zodat je daar specifiek naar op zoek kunt.
Op zoek naar welke specifieke types en merken bestelbussen nu geschikt zijn? Bekijk dan ons andere blog.