Er zijn veel bestelbussen die geschikt zijn om om te bouwen tot een camper, allemaal afhankelijk van jouw specifieke behoeften en voorkeuren. Hieronder vind je voorbeelden van de meest populaire bestelwagens voor het ombouwen tot een buscamper. Aan de hand van een tweedeling die er bestaat in ‘bussenland’: de compacte bussen en de grote bussen.
Een grote bus (waar je al in kunt staan) of een compacte bus (waar je een hefdak voor nodig hebt om te kunnen staan). Een kleinere compacte bus ombouwen tot camper heeft als voordeel dat de camper wendbaar is in het verkeer en dat je met parkeren meestal in parkeergarages terecht kunt. Daarnaast heeft het ook zijn nadeel, namelijk de beperkte ruimte. De grotere bussen hebben veel meer leefruimte en daardoor meer inbouw mogelijkheden.
Compacte bussen
- Volkswagen Transporter: een populaire keuze vanwege zijn wendbaarheid en betrouwbaarheid. Er zijn veel opties beschikbaar voor het ombouwen van deze bus tot een camper. Wij hebben inbouwpakketten voor de T4, T5, en T6 beschikbaar.
- Renault Trafic: door de breedte van de bus een interessante keuze, voor net wat meer ruimte.
- Ford Transit Custom: steeds meer gezien in camper landschap, breed, en prijs kwaliteit verhouding is zeer goed. Op hetzelfde onderstel is ook de Nissan NV300, de Opel Vivaro en de Fiat Talento. Zoek je een mooie meubelset voor deze bus?
- Mercedes-Benz Vito: Deutsche gründlichkeit, kwaliteit en betrouwbaarheid.
- Peugeot Expert: is gebouwd op hetzelfde onderstel als de Citroën Jumpy en de Opel/Vauxhall Vivaro. Deze bussen zijn allemaal technisch identiek en delen veel onderdelen.
Grote bussen
- Mercedes-Benz Sprinter: een populaire keuze vanwege de betrouwbaarheid, duurzaamheid en beschikbare ruimte, en de kwaliteit natuurlijk. Een prachtige bus! Zoek je hiervoor een volledig inbouwpakket? Wij helpen je graag. Maar ze zeggen vaak: Mercedes rijden, is ook Mercedes onderhoud (prijzig..).
- Ford Transit: populaire keuze vanwege de beschikbare ruimte en de relatief lage kosten (bijvoorbeeld t.o.v. de Sprinter). Het is een populaire keuze voor doe-het-zelvers die hun eigen camper willen bouwen. In Amerika/Canada wordt de Transit bus al veelvuldig gebruikt voor de vanconversions.
- Fiat Ducato: de beschikbare ruimte en het gunstige brandstofverbruik maakt deze bus interessant. Het is een populaire (of misschien wel DE populairste?) keuze voor doe-het-zelvers en professionele conversiebedrijven. Een groot voordeel van deze bus is de breedte van de bus. Deze is een stukje breder dan de andere grote bussen, waardoor je in deze bus in de breedte kunt slapen (je kunt een maximale lengte van je bed van 197cm halen!). Dezelfde bus is de Peugeot Boxer en de Citroën Jumper. Een goed begin is het halve werk, toch? Een exact passende vloer vind je hier.
- Renault Master: Ruimte en prijs/kwaliteit verhouding maakt deze bus zeer geschikt als camper.
Lengte of breedte slaper?
Kies je voor een grote bus dan is de eerste vraag: een lengte bed of een bed overdwars (dus breedtebed)? Indien je overdwars wilt slapen, adviseren wij een bus te zoeken zoals een Fiat Ducato, Peugeot Boxer en Citroen Jumper. Bij dit type bus kun je een bed realiseren met een lengte van ca. 197 cm lang (tip: wel even de stijlen er tussen uit halen, en voor dit deel geen dikke isolatie gebruiken).
Bij een Mercedes Sprinter of Volkswagen Crafter of andere bussen kom je vaak niet verder dan ca. 180 cm. Met flares kun je wel een iets langer breedtebed maken in deze type bus. Maar voordat je deze aanschaft; lees je goed in en kijk uit met de kwaliteit flares..
Welke lengte?
Voor de grotere bussen geldt: Kies je voor een dwarsbed, dan kun je prima met een L2H2 uit de voeten. Ook kun je in de meeste parkeervakken parkeren. Daarnaast is het draaien en achteruit rijden ook nog eens overzichtelijker.
Heb je een wens om een badkamer in te bouwen of gewoon extra veel ruimte nodig? Dan raden we een L3 of een L4 bus aan.
Voor de compacte bussen geldt: wil je binnen de 500cm blijven? Kies dan een L1 bus. Wil je net iets meer comfort kies dan een L2.
Welke hoogte?
De compacte bussen hebben (meestal) standaard hoogte 1 (H1). Er bestaan ook compacte bussen met een verhoogd dak, waarbij een hefdak niet nodig is. Dit scheelt aanzienlijk in je inbouw kosten. Lees hier meer over het inbouwen van hefdaken. Want een (kwalitatief goed) hefdak is prijzig, maar geeft ook veel mogelijkheden. Zoals een twee persoons slaapplek!
Andere bussen
En dan zijn er natuurlijk nog de echte joekels van bussen: de schoolbussen, ook wel ‘skoolies’ genoemd. En de coachbussen (touringcar of lijnbus). Ze bieden beide erg veel leefruimte en comfort, maar zijn meestal duurder (niet altijd in aanschaf, maar in onderdelen of reparatie). Ook zijn ze minder wendbaar en ben je erg beperkt in het vinden van een parkeerplaats of kampeerplek. Last but not least: vaak heb je een speciaal rijbewijs nodig om deze bakbeesten te mogen rijden.
Maar met alles geldt: zoveel mensen, zoveel wensen!
Benieuwd welke factoren je zeker moet laten meewegen bij het aanschaffen van een bus voor de ombouw tot camper? Bekijk hier onze blog over dit onderwerp.